wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

30°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 23:10

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Rusza budowa ostatniego odcinka obwodnicy Wrocławia

To świetna wiadomość szczególnie dla mieszkańców zakorkowanego południa Wrocławia. Samorząd województwa podpisał umowę z firmą Skanska na budowę ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Oznacza to, że budowa się rozpoczyna i w 2028 roku strumień aut nie będzie już wjeżdżał w ulicę Grota-Roweckiego.

Reklama

Na tę informację musieliśmy długo czekać. Pierwszy odcinek Wschodniej Obwodnicy Wrocławia (WOW) powstał 12 lat temu. Inwestycje prowadzona przez marszałka województwa dolnośląskiego etapami rozrastała się i teraz zaczyna się w Długołęce, wpina w łącznik prowadzący do A8 i S8, a kończy... właśnie na Grota Roweckiego, na wrocławskim Ołtaszynie.

To jeden z tych mniej typowych przypadków, kiedy obwodnica zamiast zdejmować ruch z miasta, zatruwa życie jego mieszkańcom. Dlatego dla wrocławian powstanie odcinka od Grota-Roweckiego do alei Karkonoskiej jest kluczowe. 

Odcinek, który ma powstać, odciąży nasze drogi i zmniejszy korki na południowych osiedlach. Mieszkańcy Wrocławia bardzo na niego czekają, dlatego podpisanie umowy to dobra wiadomość. Gmina Wrocław także finansowo czy gruntowo partycypuje w tej inwestycji z ekwiwalentem około 11 mln zł.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Kierowcy, którzy wcale nie chcą jechać na Ołtaszyn, pojada dalej. Za rondem na Grota-Roweckiego będą mieli kolejne, z których zjadą na Kutrzeby, Radosną, Niebieską, albo dojadą do al. Karkonoskiej lub ul. Francuskiej. 

Lata oczekiwań i wreszcie początek budowy 

Rozpoczęcie budowy należy przyjąć z wielką ulgą, bo doprowadzenie do niej zajęło lata. Najpierw inwestor zmagał się z protestami. Gdy już uzyskał decyzje zezwalające na inwestycje, rozpoczęła się długa procedura przetargowa. Postępowanie rozpoczęło się półtora roku temu, a do podpisania umowy doszło w poniedziałek 30 czerwca.   

Podpisanie umowy na budowę ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Przy stole dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei Mateusz Masłowski, wicemarszałek Michał Rado, marszałek Paweł Gancarz, członek zarządu spółki Sanska Piotr Subczak i dyrektor kontraktu Paweł Fidelak. Fot. Bartosz Chochołowski
Podpisanie umowy na budowę ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Przy stole dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei Mateusz Masłowski, wicemarszałek Michał Rado, marszałek Paweł Gancarz, członek zarządu spółki Sanska Piotr Subczak i dyrektor kontraktu Paweł Fidelak.

- Postępowanie przygotowawcze dla tej trasy trwało niezwykle długo - przyznaje wicemarszałek województwa dolnośląskiego Michał Rodo. - Setki pytań, kilkunastu potencjalnych wykonawców z ofertami, późniejsza kontrola ze strony urzędu zamówień publicznych... Dlatego tym bardziej cieszę się z podpisania umowy na wykonanie tej inwestycji. 

Trzy kilometry za 264 miliony 

Zbuduje ją firma Skanska. – Koszt inwestycji to aż 264 miliony złotych, a składają się na to środki europejskie, pieniądze samorządu województwa dolnośląskiego, budżetu państwa oraz samorządu Wrocławia. Dzięki tej inwestycji domkniemy ciąg komunikacyjny od wschodniej strony miasta i dzięki temu wokół stolicy Dolnego Śląska powstanie pełny ring ułatwiający komunikację i transport – mówi marszałek województwa Paweł Gancarz.

Mapa przedstawia przebieg Wschodniej Obwodnicy Wrocławia od Grota-Roweckiego do Karkonoskiej wroclaw.pl
Mapa przedstawia przebieg Wschodniej Obwodnicy Wrocławia od Grota-Roweckiego do Karkonoskiej

Ostatni odcinek WOW będzie w większości czteropasmowy (po dwa pasy w każdym kierunku). Wzdłuż trasy powstaną drogi rowerowe. Będą również kładki dla pieszych, półtunel z ekranami akustycznymi przechodzący przez miejscowość Wysoka, a także most nad Ślęzą i wiadukt nad linią kolejową nr 285 między Wrocławiem i Świdnicą.

Skanska o inwestycji: zbudujemy w terminie 

Skanska ma 30 miesięcy na wybudowanie trasy. - Jestem przekonany, że w tym terminie zrealizujemy inwestycję, choć wyzwań  przed nami będzie wiele – mówi Piotr Subczak, członek zarządu Skanska.

- Będziemy budować w polu, ale też w gęstej zabudowie. Jesteśmy w kontakcie z lokalnymi społecznościami i będziemy prace prowadzić w taki sposób, aby zminimalizować negatywne skutki dla otoczenia – zapewnia Paweł Fidelak, dyrektor kontraktu w Skanska. - Nie chcemy, aby nas sprzęt budowlany przemieszczał się lokalnymi drogami, dlatego wybudujemy tymczasowy most nad Ślęzą i tymczasowy przejazd przez tory kolejowe. 

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama