Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Na tę informację musieliśmy długo czekać. Pierwszy odcinek Wschodniej Obwodnicy Wrocławia (WOW) powstał 12 lat temu. Inwestycje prowadzona przez marszałka województwa dolnośląskiego etapami rozrastała się i teraz zaczyna się w Długołęce, wpina w łącznik prowadzący do A8 i S8, a kończy... właśnie na Grota Roweckiego, na wrocławskim Ołtaszynie.
To jeden z tych mniej typowych przypadków, kiedy obwodnica zamiast zdejmować ruch z miasta, zatruwa życie jego mieszkańcom. Dlatego dla wrocławian powstanie odcinka od Grota-Roweckiego do alei Karkonoskiej jest kluczowe.
Odcinek, który ma powstać, odciąży nasze drogi i zmniejszy korki na południowych osiedlach. Mieszkańcy Wrocławia bardzo na niego czekają, dlatego podpisanie umowy to dobra wiadomość. Gmina Wrocław także finansowo czy gruntowo partycypuje w tej inwestycji z ekwiwalentem około 11 mln zł.Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
Kierowcy, którzy wcale nie chcą jechać na Ołtaszyn, pojada dalej. Za rondem na Grota-Roweckiego będą mieli kolejne, z których zjadą na Kutrzeby, Radosną, Niebieską, albo dojadą do al. Karkonoskiej lub ul. Francuskiej.
Lata oczekiwań i wreszcie początek budowy
Rozpoczęcie budowy należy przyjąć z wielką ulgą, bo doprowadzenie do niej zajęło lata. Najpierw inwestor zmagał się z protestami. Gdy już uzyskał decyzje zezwalające na inwestycje, rozpoczęła się długa procedura przetargowa. Postępowanie rozpoczęło się półtora roku temu, a do podpisania umowy doszło w poniedziałek 30 czerwca.
- Postępowanie przygotowawcze dla tej trasy trwało niezwykle długo - przyznaje wicemarszałek województwa dolnośląskiego Michał Rodo. - Setki pytań, kilkunastu potencjalnych wykonawców z ofertami, późniejsza kontrola ze strony urzędu zamówień publicznych... Dlatego tym bardziej cieszę się z podpisania umowy na wykonanie tej inwestycji.
Trzy kilometry za 264 miliony
Zbuduje ją firma Skanska. – Koszt inwestycji to aż 264 miliony złotych, a składają się na to środki europejskie, pieniądze samorządu województwa dolnośląskiego, budżetu państwa oraz samorządu Wrocławia. Dzięki tej inwestycji domkniemy ciąg komunikacyjny od wschodniej strony miasta i dzięki temu wokół stolicy Dolnego Śląska powstanie pełny ring ułatwiający komunikację i transport – mówi marszałek województwa Paweł Gancarz.
Ostatni odcinek WOW będzie w większości czteropasmowy (po dwa pasy w każdym kierunku). Wzdłuż trasy powstaną drogi rowerowe. Będą również kładki dla pieszych, półtunel z ekranami akustycznymi przechodzący przez miejscowość Wysoka, a także most nad Ślęzą i wiadukt nad linią kolejową nr 285 między Wrocławiem i Świdnicą.
Skanska o inwestycji: zbudujemy w terminie
Skanska ma 30 miesięcy na wybudowanie trasy. - Jestem przekonany, że w tym terminie zrealizujemy inwestycję, choć wyzwań przed nami będzie wiele – mówi Piotr Subczak, członek zarządu Skanska.
- Będziemy budować w polu, ale też w gęstej zabudowie. Jesteśmy w kontakcie z lokalnymi społecznościami i będziemy prace prowadzić w taki sposób, aby zminimalizować negatywne skutki dla otoczenia – zapewnia Paweł Fidelak, dyrektor kontraktu w Skanska. - Nie chcemy, aby nas sprzęt budowlany przemieszczał się lokalnymi drogami, dlatego wybudujemy tymczasowy most nad Ślęzą i tymczasowy przejazd przez tory kolejowe.